Vanaf 1 juli weer naar de kerk

Vanaf 1 juli weer naar de kerk

Aanmelden voor de weekend-vieringen

Vanaf het weekeinde van 4/5 juli mogen we weer naar de kerk!

Maar vanwege de nog steeds geldende 1,5-meter-maatregel kunnen we niet onbeperkte aantallen parochianen ontvangen: in de Willibrordkerk passen nu maar 35 personen, in de Petrus en Pauluskerk maximaal 95 personen.

Deze aantallen liggen ver beneden ons normale aantal kerkgangers. En dat vinden wij ontzettend naar. Het ergste wat ons lijkt te kunnen gebeuren, is dat u naar de kerk komt en er niet meer bij kunt.  Dát willen wij voorkomen, en daarom moet u zich van te voren aanmelden. Hier leest u hoe dat in zijn werk gaat.

Aanmelding via website

Wanneer u op de onderstaande knop drukt, komt u op deze site.

[Button id=”5″]

Als u  daar alles hebt ingevuld en verzonden, krijgt u een email met een bevestiging en eventuele nadere informatie.

De bediening van de site is niet ingewikkeld.
Maar wie het lastig vindt, leest eerst de Handleiding. U zult zien dat het meevalt!
De aanmelding op de website kan gebeuren van donderdag 10.00 uur tot zaterdag 14.00 uur. U kunt alleen aanmelden voor een viering in het eerstkomende weekend!
En u moet zich dus elke keer opnieuw aanmelden. 

Aanmelden via de telefoon

Wanneer u geen computer heeft, of grote moeite hebt met website-procedure, kunt u ook via de telefoon reserveren.

Belt u dan op donderdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur naar het parochiesecretariaat:  (0223) 612550.

Dit is echt het enige moment waarop telefonisch reserveren mogelijk is.

U kunt geen bericht inspreken over reserveren.

Ook wij vinden het vervelend om u te belasten met deze extra handelingen. Maar het is nóg vervelender wanneer u voor de deur staan en we u niet meer kunnen toelaten omdat het maximum is bereikt. We rekenen op uw begrip.

Het is voor ieders gezondheid!

Ook vóór, tijdens en na afloop van de viering zijn er dingen die anders dan normaal zijn: bijv. handen reinigen, looproutes, volgorde van ter communie gaan. 

DE OPSTELLING

Er zijn in beide kerken (rijen) stoelen weggehaald om de 1,5 meter afstand te krijgen. In de PP-kerk zijn ook de stoelen ‘achter het altaar’ bij het tabernakel nu echt nodig voor bezoekers.

HYGIËNE

  • bij de entree is een voorziening voor de (verplichte!) handreiniging
  • er zijn geen liedbundels; ieder pakt ‘met schone handen’ het misboekje

VÓÓR DE VIERING

  • kom bijtijds: wij moeten controleren of u zich heeft aangemeld
  • ga zitten met voldoende tussenruimte tot uw buren (twee lege stoelen) (huisgenoten mogen zónder tussenruimte naast elkaar zitten)
  • volg de route- en plaatsaanwijzingen van de gastvrouwen en -heren
  • er is geen wijwater
  • kaarsje opsteken mag wel, maar houd afstand van elkaar
  • er is geen mogelijkheid voor handgeschreven intenties

TIJDENS DE VIERING

  • er is geen samenzang. Er mag niet worden meegezongen met de cantor/of de (zeer kleine) koorgroep;  neuriën mag wel!
  • er is geen collecte; u kunt de schaal bij de uitgang gebruiken voor uw bijdrage; de schaal staat er óók voorafgaand aan de viering
  • we geven geen handen bij de vredeswens
  • er is geen communie op de tong
  • alleen de priester reikt communie uit; (hij doet dat met een pincet en vanachter een doorzichtig scherm.)
  • het communiceren begint met de achterste rijenin het middenpad mag maar één enkele rij staan;
  • daarom gaan de kerkhelften ná elkaar ter communie 
  • ook staand in de rij in het middenpad houdt men 1,5 m afstand 

NA DE VIERING

  • ieder verlaat de kerk met voldoende afstand tot de anderen; de achterste rijen het eerst
  • ook op het kerkplein houdt men voldoende afstand
  • niet naar de kerk komen bij koorts, droge hoest etc.
  • 5 m afstand houden in en om de kerk
  • niezen en hoesten in de elleboog
  • handen reinigen en papieren zakdoekjes
  • geen handen schudden

Onder het grootst mogelijke voorbehoud zijn de weekendvieringen (ook enkele extra vieringen zoals Allerzielen op 2 november) gepubliceerd voor de periode september tot eind november.

In zorgcentrum Ten Anker zijn voorlopig geen vieringen op zaterdagmiddag.

Er zijn ook geen seniorenvieringen op de eerste vrijdag van de maand.

U vindt de vieringen op deze pagina.

elke dinsdag

Petrus & Paulus      09.15 uur     eucharistieviering;  met aansluitend (ca 10.00 uur)

                                                    tot 10.30 uur aanbidding van het H. Sacrament. Aanmelding is vanaf 1 juli niet meer nodig

elke donderdag

Petrus & Paulus      09.15 uur     de kerk is open voor bezinning en stil gebed;

                                                    tot 10.30 uur aanbidding van het H. Sacrament. Aanmelding is niet nodig

KERKELIJKE UITVAART in CORONATIJD

  • Vanaf 1 juli a.s. kan er ook weer een uitvaart zijn met tot 100 aanwezigen, afhankelijk van de maximale groepsgrootte per kerkgebouw.
  • Schroomt u niet om in geval van een overlijden van een dierbare, zelf of via de uitvaart-verzorger contact op te nemen met de pastores of het parochiecentrum.
  • Ook het Sacrament van de Zieken kan altijd worden toegediend.

DOOP en KERKELIJK HUWELIJK

Ook over de mogelijkheden van het toedienen van het H. Doopsel  en een kerkelijke huwelijksinzegening kunt u contact zoeken met het parochiecentrum.

EERSTE COMMUNIE en VORMSEL

De feestelijke vieringen van de Eerste H. Communie en het H. Vormsel zijn uitgesteld tot na de zomer.  De exacte data en plaatsen vindt u in het komende nummer van het parochieblad Kerk INN zicht.

TEN ANKER  en  DEN KOOGH

Ook in de maanden juli en augustus zijn er in Ten Anker en Den Koogh géén vieringen. Of de vieringen vanaf september wél kunnen worden hervat, is nog onzeker.  De trouwe bezoekers van de Ten Anker-vieringen verwijzen wij naar de vieringen in PP en Willibrord. We hopen dat u dat lukt, maar wilt u communie thuis ontvangen?   Dat kan; meld dat dan a.u.b.

KINDERKERK in de PP

In de maanden juli en augustus is er in de PP-kerk tijdens de zondagse viering géén kinderkerk. De eerste keer zal weer zijn op zondag 13 september, en vanaf dan weer elke 2e en 4e zondag van de maand.

KOFFIE na de VIERING

Helaas…. dit o-zo-belangrijke informele ontmoetingsmoment na de viering -men noemt het wel het achtste sacrament- is door de Coronamaatregelen voorlopig niet mogelijk. Wij hopen dat dit in september wél weer kan!

Bijna alle kosten liepen de afgelopen maanden gewoon dóór.  De inkomsten uit collecten waren nihil.  U begrijpt het: uw steun is nu héél hard nodig!!

Hopelijk waren úw inkomsten (nagenoeg) hetzelfde, deze maanden.

Als dat zo is, probeer dan het bedrag te bepalen dat u anders (vanaf maart!) in de collecte zou hebben gegeven.   Doe er ‘iets’  bovenop…  (en als u het kunt missen : iets méér dan ‘iets’…) en maak het één dezer dagen over op:

bankrekening:             NL45INGB0007235992

ten name van:             H. Maria, Sterre der Zee

zet erbij:                      collecte maart- juni

Hartelijk dank voor uw steun.
De parochie kan niet zonder u!

Samenwerkende parochies Noordkop

Nog niet iedereen lijkt op de hoogte van het feit dat sinds januari jl. de parochie van H. Maria, Sterre der Zee bestuurlijk is gefuseerd met de drie parochies in de regio: ’t Zand, Breezand en Anna Paulowna. 

Er is nu één overkoepelend regiobestuur. Pastoor Iván is de voorzitter. Vanuit elk van de oude parochies hebben er twee mensen zitting genomen in het nieuwe regio-parochiebestuur. Voor Den Helder-Julianadorp zijn dat Fia Smit-Weel en Ania Brek-Wojtalik.

In de oude parochies blijven de ‘lokale’ zaken geregeld door de  parochieraad, maar door de fusie kunnen ook veel zaken eenvoudiger samen gedaan worden. Onze parochieraad wordt de komende maanden samengesteld, wanneer er een duidelijke taakverdeling is met het nieuwe regiobestuur.          

De financiën blijven sowieso geregeld per oude parochie.

De parochie Texel blijft (nog) zelfstandig, maar deelt wel het pastorale team met de Noordkop. Texel doet ook volop en van harte mee in de praktische samenwerking.

Pastoor Iván krijgt het druk …

Pastoor Iván Garcia krijgt het heel druk. In januari jl. is hij benoemd tot deken van het dekenaat Schagen. Dat omvat de parochies van Texel, Noordkop, Schagen, Wieringermeer en de regio rond Schagen. Daarnaast is hij in april benoemd tot administrator (zeg maar: waarnemend pastoor) van Schagen, omdat pastoor Eduard Moltzer met emeritaat ging en er voor hem nog geen opvolger is.

… en is verhuisd

Samen met kapelaan Pawel Banaszak is pastoor Iván onlangs ook verhuisd naar het etage-appartement in de pastorie van Schagen.  Wie weet hoe matig Pawel en Iván gehuisvest waren in Den Helder, begrijpt dat ze blij zijn met hun nieuwe woning: Gedempte Gracht 64, 1741 GD Schagen.

De pastorale zorg voor Texel en de Noordkop blijft de taak van het huidige pastorale team (Iván, Pawel en diaken Henk).

In de parochie Schagen is Iván vooral bestuurlijk actief, niet pastoraal.